Wat komt op ons af?

We leven in een hoogtechnologische omgeving. Dit maakt sommige mensen bang en onzeker. Alles wordt smart: onze telefoons, computers, televisies, auto’s… Maar vaak hebben we het gevoel niet meer mee te kunnen, dom te zijn in een smart omgeving. Wat komt er op ons af: augmented reality, virtual reality, smart toestellen, kunstmatige intelligentie... Wat is dat allemaal? Hoe kunnen we binnen een leer- en schoolomgeving hier gepast mee leren omgaan. Je krijgt een aantal ingrediënten en recepten om hier praktisch en bruikbaar mee aan de slag te gaan.

1. Immersive interfaces

De manier waarop we met computers omgaan, wijzigt grondig. Wij zijn "gewend" aan een toetsenbord en muis voor de invoer van data. Maar moderne computersystemen gebruiken heel wat andere vormen van invoer. Een smartphone bijvoorbeeld heeft een hoop sensoren aan boord: locatiebepaling, gyroscoop, kompas, microfoon, tiltsensor, accelerometer, camera.... Toestellen verzamelen ook data zonder dat we hier noodzakelijkerwijze iets moeten voor doen, het gebeurt automatisch: 

locatiebepalingGoogle Maps
stemcommando'sApple Siri, Google Home
motion detectiondomoticasysteem
hartslag en stappentellersApple Watch, apps...
......


Samengevat: steeds meer toestellen verzamelen data, ook al gebruiken we voor de data-invoer niet langer onze handen.

We evolueren eveneens naar andere vormen van "uitvoer". Die blijft niet langer beperkt tot het klassieke scherm. Bij AR en MR wordt de output in de analoge werkelijkheid getoond.

2. Big data en kunstmatige intelligentie

Om die data te "herkennen" en te analyseren zet men zelflerende algoritmes (= machine learning of kunstmatige intelligentie) aan het werk. 

Wat is big data? Hoe wordt data verzameld? Wat is kunstmatige intelligentie? Hoe werkt het?
https://www.schoolvoorbeeld.be/nodig/cursusdata.pdf

3. Smart-technologie

Algemene introductie tot smart technologie, multimedia, grafische vormgeving... Heel brede basiscursus:
https://www.schoolvoorbeeld.be/nodig/smartboek.pdf

home