Opdracht multimedia in motion

Je werkt in een groep aan een concept voor een nieuwsgarings-applicatie. 

Het idee is dat iedere consument reeds data (nieuws, foto's) verzameld. We maken foto's en films met onze smartphones en delen die op social media. 

Traditionele media zoals kranten, magazines, TV-stations, radiostations, nieuwssites kopen hun nieuws over het algemeen bij persagentschappen zoals Reuters. Ze hebben eigen journalisten in dienst en vaak ook professionele fotografen die op pad worden gestuurd. Aan al die vormen van nieuwsgaring, hangt natuurlij een prijskaartjes vast. 

Steeds meer maken traditionele media gebruik van inhouden (foto's, films...) die ze op social media zoals Facebook, YouTube... M.a.w. de consumenten worden leveranciers van nieuws. Anderzijds krijgen social media heel veel kritiek omdat ze de verspreiding van fake news zouden bevorderen.

Wat wordt er van jou verwacht?

Werk een concept uit voor een nieuwsgaringsapplicatie. Met jouw app kunnen consumenten foto's, nieuws, films... toevoegen. Traditionele media kunnen, eventueel via een abonnementsformule, nieuws uit jouw app kopen. Hoe dit precies in zijn werk zal gaan, wat het verdienmodel is, hoe consumenten en/of traditionele media hiervan gebruik gaan maken, bepaal jij met je concept. 

Wat moet je ontwikkelen:

  1. Een algemeen concept voor jouw applicatie. Je schrijft dit grondig en begrijpelijk uit in een bestand dat je inlevert als PDF.
  2. Een huisstijl en een logo.
  3. Schermen van de UI van jouw app. M.a.w. een soort van prototype, visuals, draadmodel van je app. Uiteraard moet je de app niet effectief programmeren. Voor dit onderdeel kan je gebruik maken van de informatie die in je in het eerste jaar hebt geleerd bij het vak "intro multimedia". Gebruik prototyping tools zoals Pencil of Adobe XD.
  4. Herlees het hoofdstuk over Interface-ontwerp in de handleiding van het eerste jaar. Je vindt die handleiding hier: http://www.schoolvoorbeeld.be/cursusmultimedia.pdf. Bekijk de presentatie op https://www.schoolvoorbeeld.be/icarosp/home/docs/deel2.pdf
  5. Denk grondig na over de vraag of je AR en of AI kan integreren in je app. Lees meer op https://www.schoolvoorbeeld.be/multimedia-in-motion/
  6. Werk grondig een financieel plan uit. Wat is je verdienmodel? Maak een schatting van de maandelijkse en jaarlijkse kosten. Denk hierbij aan loonkosten, serverkosten, app-ontwikkeling enz.
  7. Werk een marketingplan uit voor je applicatie. 

Hoe inleveren?

Al je informatie bundel je in een document dat je als een PDF-bestand inlevert. Dat PDF-bestand beantwoordt eveneens aan de huisstijl. De teksten zijn foutloos geschreven. Let op voor plagiaat. 

In de examenperiode presenteer je je plan voor een interne en externe jury. De datum vind je in je examenrooster. Op dat moment lever je je plan in in één exemplaar. Je stelt het plan voor met een presentatie. Lees hiervoor grondig de presentatietips. Het is de bedoeling dat je de "potentiële" klanten overtuigt om voor jouw app te kiezen. 

Presentatietips

https://www.schoolvoorbeeld.be/Multimedia/Verdieping/400

https://www.schoolvoorbeeld.be/Multimedia/Verdieping/402


Kris Merckx & Dave Seré

home