Reeks 1: We leven in een 'smart' wereld

Theorie:

Tijdens een eerste reeks lessen leren de studenten dat het begrip "computer" in onze tijd een zeer ruim begrip is. Het beperkt zich niet tot de klassieke "desktop" en "laptop", zelfs niet tot de tablet of de smartphone. Stilaan is heel onze omgeving doordrenkt van "smart" toestellen. 

De studenten leren waar we overal kleine computers in aantreffen: televisie, auto, domotica...

Praktijk:

De studenten gaan aan de slag met een Arduino-ontwikkelbord. Het is de bedoeling dat ze op basis een stuk bestaande C-code (C is nog steeds de belangrijkste programmeertaal ter wereld) aanpassen en een temperatuursensor bouwen. Daarnaast bouwen ze een toepassing met een ledlicht waarmee ze in "morsecode" een signaal moeten uitsturen. 




Reeks 2: Digitale systemen in de "omgang" - het bouwen van een interface

Theorie en praktijk:

De studenten verwerken zelf hun theorie (hoofdstuk in de handleiding) tijdens het uitvoeren van de groepsopdracht.

De uitleg van de opdracht vind je hier: https://www.schoolvoorbeeld.be/Multimedia/4-Interfaces

Presentatie:

De studenten krijgen instructies over het bouwen van een huisstijl voor een interface, het ontwikkelen van een logo en kleurschema, over het bouwen van een "goede" presentatie. 
Ze presenteren hun "app" in de aula in aanwezigheid van een extern jurylid (Dirk Remmerie van communicatiebureau Xpair Communication)

De studenten beoordelen elkaar via een door de lector gebouwd formulier: https://www.schoolvoorbeeld.be/Multimedia/Feedback-interface

Op die pagina vind je ook de werkstukken van de studenten.

Reeks 3: Digitale systemen in de "omgang" - programmeertalen

Theorie:

Korte presentatie en hoofdstuk in de handleiding. 

Praktijk:

Samen met de lector (via beamer) bouwen de studenten hun eerste programmacode in de programmeertaal Processing (een afgeleide van JAVA). De broncode van deze les is online beschikbaar op https://www.schoolvoorbeeld.be/Multimedia/Processing

De bedoeling is dat de studenten minimaal 2 aanpassingen/uibreidingen aan de code toevoegen. Hiervoor kunnen ze een beroep doen op de lector of op online informatie.

Progressietraject

Multimedia, grafische vormgeving, film, informatie, IT, ICT, videobewerking, videomontage, animatie, beeldbewerking, compositing, huisstijlen, webdesign, programmeren, visualiseren... het komt allemaal wel aan bod. 

De materie is echter zo ruim dat we onmogelijk alles kunnen aanbieden en aanleren. Bovendien zijn de mogelijkheden enorm uitgebreid. Je kan niet zeggen: "Nu kan ik het". Je zal blijvend moeten evolueren en studeren...

Naast de theorie- en praktijklessen en de groepsopdrachten... volg je ook een individueel traject. Hieronder vind je uitgestippeld wat er van je verwacht wordt.https://www.schoolvoorbeeld.be/Multimedia/Progressietraject

home