SEO inspecteren

Over SEO heb je ongetwijfeld al veel gehoord. Voor de webmaster betekent dit dat hij/zij door aanpassingen aan de HTML-code de site beter begrijpbaar maakt voor zoekmachines. In boeken of online tutorials over SEO lees je doorgaans dezelfde tips op het vlak van SEO. Maar in veel gevallen lees of hoor je weinig over nieuwe manieren om je pagina's beter te laten scoren. 

Zoekmachineoptimalisatie (Engels: search engine optimization of SEO) houdt in dat je door aanpassingen aan de HTML-code van je webpagina's, aan zoekmachines duidelijker kan maken waarover je webpagina gaat.

1. Hoe werkt een zoekmachine?

Een zoekmachine zoekt niet op het moment dat je een zoekopdracht ingeeft. Google maakt voortdurend een index van het ganse wereldwijde web. Hiervoor zet het bedrijf zoekrobots in. Dat zijn geen Star Wars-achtige robots, maar stukken software die websites bezoeken. 

a. Een eenvoudig stappenplan van de werking van een zoekrobot:

  1. Een zoekrobot bezoekt een website.
  2. Hij leest de HTML-code van die pagina. 
  3. Hij probeert uit te vissen waarover de inhoud van de pagina gaat. 
  4. Hij koppelt de gelezen pagina aan bepaalde zoektermen. 
  5. Het adres van de pagina en de corresponderende zoektermen worden opgeslagen in de databanken van Google. 
  6. Bij het uitlezen van de HTML-code ontdekt de zoekmachine nieuwe links naar andere webpagina's. De zoekrobot herhaalt stap 1 tot 6 voor elke nieuwe link die hij tegenkomt. 

b. Iemand zoekt op Google

  1. Iemand geeft een zoekterm in in Google
  2. De zoekopdracht wordt verzonden naar de servers van Google.
  3. De software van Google past op de zoekopdracht een ingewikkeld zoekalgoritme toe.
  4. Het zoekalgoritme bepaalt (het kan verschillen van gebruiker tot gebruiker) wat jij uit de Google-databank/index te zien krijgt.
  5. De server van Google zet de zoekresultaten om in HTML en stuurt die terug naar de browser van de eindgebruiker.

2. Controleer hoe vaak je site in de Google-index voorkomt

Je kan op heel eenvoudige wijze controleren hoe vaak je site is opgenomen in de Google-index/databank:

Tik de volgende zoekopdracht in in Google:

  1. site:www.mijnsite.be
  2. Google toont meteen het aantal in de index opgenomen resultaten.


3. Tips voor zinvolle metatags

Als je één les hebt gekregen over SEO in je studieloopbaan, dan heb je ongetwijfeld al gehoord over metatags. Dat zijn stukjes HTML-code die je site beter begrijpbaar maken voor Google.

a. Hoe controleren?

Je kan zelf controleren of die in een site of webpagina aanwezig zijn. Zet hiervoor de volgende stappen:

  1. Open de pagina in een browser zoals Google Chrome.
  2. Rechtsklik in de pagina.
  3. Klik op "Paginabron weergeven".
  4. Je krijgt nu de HTML-code van de webpagina te zien.

b. De TITLE-tag

Bovenaan in de code moet je een regeltje vinden dat begint met <title> en eindigt met </title>. Die regel is essentieel. Die regel verschijnt immers ook in Google bij de zoekresultaten. 

De regel in de HTML-code:


De titel in de zoekresultaten van Google:


De title-tag moet voor elke webpagina van je site anders zijn! Anders zou Google kunnen denken dat alle pagina's over hetzelfde onderwerp gaan.

c. De "description"-metatag

Vaak hoor je dat de metatag "keywords" heel belangrijk is. De meeste zoekmachines houden er echter relatief weinig rekening mee omdat webmasters er vaak misbruik van gemaakt hebben om hun site beter te laten scoren. De metatag "description" is veel belangrijker. Vaak gebruikt Google die omschrijving om als tekstje in de zoekresultaten weer te geven.

De tags "author", "description" en "keywords" voor de website www.uitdenaad.be:


De tekst die als "content" bij de tag met de "name" "description" is ingevoerd (zie foto hierboven), verschijnt als tekst in de zoekresultaten bij Google. M.a.w. Google gebruikt de tekst die je zelf hebt ingesteld. 

De site www.uitdenaad.be in Google:


Net zoals de title-tag, moet de description-metatag voor al je webpagina's verschillen. Anders meent Google dat al je pagina's over hetzelfde gaan.

Op https://webcode.tools/meta-tags-generator kan je metatags en title-tags genereren voor al je webpagina's.

4. Tags voor social media

Een slimme webmaster voegt aan een site ook OG-tags toe. Sociale mediasites zoals Facebook, Twitter en Linkedin, gebruiken deze informatie als jijzelf of iemand anders één van je webpagina's deelt op hun site. 

Met zulke OG (open graph)-tags kan je bijvoorbeeld instellen welke foto in facebook moet verschijnen als iemand één van je webpagina's deelt:

De OG-tags voor de site www.uitdenaad.be:


Het resultaat als je deze pagina deelt op Facebook:


Op https://webcode.tools/open-graph-generator kan je zelf OG-tags genereren voor elk type informatie.

5. Een afzonderlijke Facebookpagina voor je bedrijf maken, is dom

Een straffe uitspraak de titel hierboven, maar dan weet ik tenminste dat je dit even zal lezen. Als je als bedrijf een website hebt en daarnaast een afzonderlijke facebook-pagina of -groep, dan houd je de mensen weg van je site. Het is alsof één tijdens een uitzending de boodschap zou tonen om naar VTM te kijjken. Snap je?

Bovendien ben je dezelfde informatie meerdere malen online aan het publiceren. Vaak versturen bedrijven ook nog eens een nieuwsbrief, waarin nogmaals de zelfde informatie is opgenomen. 

Om die reden geef ik graag de volgende tips voor het gebruik van sociale media:

  1. Publiceer nieuwe infiormatie enkel op je site (handig als je dan een CMS hebt).
  2. Voorzie elk artikel (pagina) van OG-tags (zie vorig onderdeel).
  3. Voorzien onder elk bericht op je site een "deel"knop voor Facebook, Twitter, Linkedin...
  4. Deel het bericht zelf op sociale media via die "deel"knoppen.
  5. Als een Facebookvriend op het gedeelde bericht klikt, komt hij/zij op je webpagina terecht. 

Tips voor het verzenden van nieuwsbrieven:

  1. Je mag enkel nieuwsbrieven verzenden als de bestemmeling daar zelf om vraagt. Alsof je op je brievenbus niet de sticker "ik wil geen reclame" plakt, maar de sticker "ik wil wel reclame ontvangen". Enkel dan ben je in orde met de GDPR-wetgeving.
  2. Plak in een nieuwsbrief niet een hoop tekst, maar bijvoorbeeld een titel en link naar nieuw gepubliceerde inhouden op je site. Zo komen mogelijke "lezers" effectief op je site terecht.

6. JSON-LD

De meest geavanceerde manier om elk onderdeel van je pagina begrijpelijk te maken voor een "domme" zoekmachine, is door het toevoegen van JSON-LD-data. Dat zijn eveneens stukjes code in de bron van de webpagina die je site leesbaarder maken voor een zoekmachine. 

Hieronder een voorbeeldje:


In het codevoorbeeld in de bovenstaande afbeelding zie je adresgegevens voor het bedrijf achter de website en een soort "schema" over de werking van de site zelf. Voor elk soort gegevens bestaat er wel een bepaald informatieschema. Op https://webcode.tools/json-ld-generator vind je een tool waarmee je voor je eigen site JSON-LD-code kan genereren. Je kan zo'n blokjes code dus ook zelf maken en aan je webmaster bezorgen. 

7. ROBOTS.TXT

In een robots.txt-bestand op de website kan de webmaster bepalen welke bestanden en/of mappen een zoekmachine al dan niet mag bekijken en opnemen in de index. Hoe dit precies werkt, hoef je niet meteen te weten, maar Google vindt het wel fijn als er effectief zo'n bestand bestaat. 

Controleer of er een robots.txt-bestand bestaat. Controleer of het bestand bestaat voor je eigen site door de domeinnaam in te voeren in de adresbalk van je browser (opgelet: niet in het zoekvenster van Google!), gevolgd door /robots.txt. Samengevat moet het er ongeveer als volgt uitzien: www.domeinnaam.tld/robots.txt 

8. SITEMAP

Een sitemap is een bestand op een website waarin een lijst met alle links naar de diverse webpagina's van je site zijn opgenomen. Vaak heet dit bestand sitemap.xml of sitemap.php. Ook hier hoef je niet te weten hoe dit in zijn werk gaat, maar het is wel belangrijk dat je site zo'n bestand bevat. Google kan zo makkelijker zien welke pagina's je site allemaal bevat. 

Controleer of het bestand bestaat voor je eigen site door de domeinnaam in te voeren in de adresbalk van je browser (opgelet: niet in het zoekvenster van Google!), gevolgd door /sitemap.xml of /sitemap.php. Samengevat moet het er ongeveer als volgt uitzien: www.domeinnaam.tld/sitemap.xml 

9. GEAVANCEERDE TIPS, SEO-LESSEN en FILMS

https://www.schoolvoorbeeld.be/cursuswebdesign/SEO

© Kris Merckx - https://www.schoolvoorbeeld.be:443/site-tips/seo-dummies

home