Deel 1: presentatie

Arduino voor beginners

Ingrediënten

  • Arduino + breadboard
  • Ledlamp
  • USB-kabel

Verbindingen


Bereiding

Stop de led met de lange pin in digitale output 13 en de korte pin in GND (er vlak naast).
Laad de onderstaande code op naar je bord.

Code

void setup() {              
    // gebruik pin 13 van de digitale "output".              
    pinMode(13, OUTPUT);   
}     
void loop() {             
    //zet de voltage van pin 13 hoog (5V)          
    digitalWrite(13, HIGH);      
    //laat dit zo gedurende 1 seconde              
    delay(1000);             
    //zet de voltage van pin 13 laag (0V)     
    digitalWrite(13, LOW);         
    //laat dit zo gedurende 1 seconde             
    delay(1000);               
}

Muziek maken met Arduino en Piëzo

Ingrediënten

  • Arduino + breadboard
  • 2 kabeltjes
  • Piëzo-speaker
  • USB-kabel

Verbindingen

  1. Sluit de piëzo-luidspreker aan op je breadboard.



  2. Verbind één kabel met GND aan de stroomvoorziening.



  3. Verbind de andere kabel met digitale output 11.



Code

  1. Maak een nieuw bestand en bewaar het als "muziek".
  2. Klik op het kleine pijltje rechts in de IDE en kies voor "Nieuw tabblad".



  3. Noem het tabblad "pitches.h".
  4. Plak de onderstaande code in het tabblad. 

    /*************************************************
     * Public Constants
     *************************************************/
    
    #define NOTE_B0  31
    #define NOTE_C1  33
    #define NOTE_CS1 35
    #define NOTE_D1  37
    #define NOTE_DS1 39
    #define NOTE_E1  41
    #define NOTE_F1  44
    #define NOTE_FS1 46
    #define NOTE_G1  49
    #define NOTE_GS1 52
    #define NOTE_A1  55
    #define NOTE_AS1 58
    #define NOTE_B1  62
    #define NOTE_C2  65
    #define NOTE_CS2 69
    #define NOTE_D2  73
    #define NOTE_DS2 78
    #define NOTE_E2  82
    #define NOTE_F2  87
    #define NOTE_FS2 93
    #define NOTE_G2  98
    #define NOTE_GS2 104
    #define NOTE_A2  110
    #define NOTE_AS2 117
    #define NOTE_B2  123
    #define NOTE_C3  131
    #define NOTE_CS3 139
    #define NOTE_D3  147
    #define NOTE_DS3 156
    #define NOTE_E3  165
    #define NOTE_F3  175
    #define NOTE_FS3 185
    #define NOTE_G3  196
    #define NOTE_GS3 208
    #define NOTE_A3  220
    #define NOTE_AS3 233
    #define NOTE_B3  247
    #define NOTE_C4  262
    #define NOTE_CS4 277
    #define NOTE_D4  294
    #define NOTE_DS4 311
    #define NOTE_E4  330
    #define NOTE_F4  349
    #define NOTE_FS4 370
    #define NOTE_G4  392
    #define NOTE_GS4 415
    #define NOTE_A4  440
    #define NOTE_AS4 466
    #define NOTE_B4  494
    #define NOTE_C5  523
    #define NOTE_CS5 554
    #define NOTE_D5  587
    #define NOTE_DS5 622
    #define NOTE_E5  659
    #define NOTE_F5  698
    #define NOTE_FS5 740
    #define NOTE_G5  784
    #define NOTE_GS5 831
    #define NOTE_A5  880
    #define NOTE_AS5 932
    #define NOTE_B5  988
    #define NOTE_C6  1047
    #define NOTE_CS6 1109
    #define NOTE_D6  1175
    #define NOTE_DS6 1245
    #define NOTE_E6  1319
    #define NOTE_F6  1397
    #define NOTE_FS6 1480
    #define NOTE_G6  1568
    #define NOTE_GS6 1661
    #define NOTE_A6  1760
    #define NOTE_AS6 1865
    #define NOTE_B6  1976
    #define NOTE_C7  2093
    #define NOTE_CS7 2217
    #define NOTE_D7  2349
    #define NOTE_DS7 2489
    #define NOTE_E7  2637
    #define NOTE_F7  2794
    #define NOTE_FS7 2960
    #define NOTE_G7  3136
    #define NOTE_GS7 3322
    #define NOTE_A7  3520
    #define NOTE_AS7 3729
    #define NOTE_B7  3951
    #define NOTE_C8  4186
    #define NOTE_CS8 4435
    #define NOTE_D8  4699
    #define NOTE_DS8 4978
    


  5. Ga naar het hoofdtabblad (met de naam "muziek").



  6. Plak de onderstaande code in het tabblad. Je kan de code naar eigen wens uitbreiden. 

    De instructie "tone" doet was ze zegt. Ze stuur een geluid naar pin 11. De "500" geeft de tijdsduur aan (500 milliseconden of een halve seconde). Het middelste getal geeft de "toonhoogte" weer. De verschillende noten en hun waarde kan je terugvinden in het tabblad "pitches.h".

    #include "pitches.h"
    void setup(){
    
    }
    
    void loop() {   
       tone(11,1047,500);   
       delay(1000);   
       tone(11,1175,500);   
       delay(1000);   
       tone(11,1319,500);   
       delay(1000);   
       tone(11,1047,500);   
       delay(1000); 
    } 


  7. Laad de code op naar je bord. 


Ander melodietje nodig?

#include "pitches.h"
void setup(){

}

void loop() {   
   tone(11,330,500);   
   delay(500);   
   tone(11,349,500);   
   delay(500);   
   tone(11,392,500);   
   delay(500);   
   tone(11,349,500);   
   delay(500); 
   tone(11,294,1000);   
   delay(500); 
   tone(11,440,500);   
   delay(500); 
   tone(11,392,500);   
   delay(500); 
   tone(11,392,500);   
   delay(500); 
   tone(11,349,500);   
   delay(500); 
   tone(11,262,500);   
   delay(3000); 
} 

Temperatuursensor met Arduino

Ingrediënten

  • Arduino + breadboard
  • 3 kabeltjes
  • Temperatuursensor
  • Ledlamp
  • USB-kabel

Verbindingen


Uitbreiding

Sluit het ledlampje aan op digitale pin 13 en "grond".


Code

const int temperaturePin = 0;


void setup(){
   // start communicatie met seriële poort
  // Gemeten in bits per seconde: Baud 9600
  Serial.begin(9600);
  pinMode(13, OUTPUT);
}


void loop(){
  //float = kommagetallen
  float voltage, degreesC;

  //we meten de exacte voltage met een afzonderlijke functie getVoltage()
  // geeft waarde terug tussen 0 en 5 volt

  voltage = getVoltage(temperaturePin);
  //omzetten van die waarde in graden celsius

  degreesC = (voltage - 0.5) * 100.0;

  if(degreesC>22){
   digitalWrite(13, HIGH);
  }else{
    digitalWrite(13, LOW);
  }

  Serial.print("voltage: ");
  Serial.print(voltage);
  Serial.print("  graden C: ");
  Serial.print(degreesC);
  Serial.println("");

  delay(2000); // wacht 2 seconden
}


float getVoltage(int pin){
 return (analogRead(pin) * 0.004882814);
}

Controleer

Kies "Hulpmiddelen/Seriële monitor" in de werkbalk om de uitvoer te controleren. 



Servomotor aansturen met Arduino (voor wie nog wat meer wil, niet verplicht...)

Sluit uw kabels rechtstreeks aan op de ingangen van de servomotor.


Plak de volgende code in de IDE:

#include <Servo.h>
Servo myservo;  
int pos = 0; 

void setup() {
  myservo.attach(9);  
  pinMode(13, OUTPUT);
}

void loop() {
  for (pos = 0; pos <= 180; pos += 1) { // goes from 0 degrees to 180 degrees

    // in steps of 1 degree
    digitalWrite(13, HIGH); 
    myservo.write(pos);              // tell servo to go to position in variable 'pos'
    delay(15);                       // waits 15ms for the servo to reach the position
  }

  for (pos = 180; pos >= 0; pos -= 1) { // goes from 180 degrees to 0 degrees
    myservo.write(pos);              // tell servo to go to position in variable 'pos'
    delay(15);                       // waits 15ms for the servo to reach the position
    digitalWrite(13, LOW); 
  }
}


home